Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, er en samlebetegnelse som går ut på å produsere og utvikle innhold til virksomheter, enten i egne (fortjente) eller kjøpte kanaler.

Stadig flere bedrifter ser verdien av denne tjenesten. Innholdsmarkedsføring handler om å tilføre markedsføring relevans og verdi til kundene, gjerne som redaksjonellt innhold. Innholdsmarkedsføring integreres i den overordnede markedsstrategien, og gjennomføres i alle relevante kanaler som websider og i sosiale medier.

Innholdsmarkedsføring skiller seg fra vanlig reklame ved at innholdet havner i vesentlig større fokus, og at det som produseres leses av riktig publikum. Det handler om å forstå målgruppen – hva har de behov for å vite, hva ønsker de å lære, hvordan kan de inspireres og hva engasjeres de av?

De 5 hovedsøylene for innholdsmarkedsføring

Dette er fem grunnleggende kjennetegn ved innholdsmarkedsføring:

  1. Redaksjonelt innhold som forteller en relevant og verdifull historie. Den må være informativ, undervisende, inspirerende og/eller underholdende.
  2. Understøttet av markedsføring. Innholdet har underliggende salgs- og markedsføringsmål som en bedrift, forening eller institusjon forsøker å oppnå.
  3. Drevet av kundeadferd. Søker å opprettholde eller endre mottakerens adferd.
  4. Multikanal. Print, digitalt, audio, video, events. Kan, men må ikke være integrert.
  5. Spisset mot en konkret målgruppe. Dersom du ikke kan forklare hvem målgruppen er – så er det ikke innholdsmarkedsføring.

Picnique, som er Consols avdeling for markedsføringtjenester, er gode på innholdsmarkedsføring, og hjelper deg gjerne med din strategi – og med innhold på nettstedet ditt, i sosiale medier og trykksaker.